Ko su influenseri u digitalnom marketingu i koja je njihova uloga?
„Influenseri” ili „uticajni” su pojedinci koji zastupaju određene vrednosti i način života, ili su visoko stručni za neku oblast, a pritom su vrlo aktivni u onlajn zajednici, sa kojom dele skoro svaki aspekt svog života. Ono u čemu se oni razlikuju od prosečnih korisnika interneta je što imaju harizmu koja privlači veliki broj pratilaca na njihove profile. Uglavnom su prisutni na više platformi i/ili društvenih mreža i tamo dele svoje mišljenje o raznim situacijama i proizvodima. Prirodno je onda da oni imaju sposobnost da utiču na izbore drugih ljudi indrektno tako što svi žele da kupe ono što oni hvale, jer svi žele da budu kao oni i imaju poverenje u „uticajne”.
Tu dolazimo do važnog dela. Širom sveta, marketari su prepoznali značaj koji influenseri imaju za plasman proizvoda širokim narodnim masama na jedan nenametljiv način, i rešili da to iskoriste u poslovne svrhe. Tako se rodio influenser marketing. Naročito je zastupljen u digitalnim kanalima komunikacije jer su oni vrlo dinamični i najviše se informacija razmenjuje upravo preko njih.
Kako izabrati pravog influensera za svoj brend?
Širom internet zajednice postoji mnogo ljudi koji se sa pravom mogu nazvati uticajnima. Postoje i neki drugi koji sebe smatraju takvima, pa se nude za saradnju sa brendovima i za učešće u kampanjama, a nemaju osnova za to. Kako prepoznati kvalitetnog influensera? Koga izabrati?
Evo stvari na koje treba da obratite pažnju u potrazi:
- Razmotrite ličnost influensera – da li se njen/njegov način života uklapa u ideju drugih o Vašem brendu, ili u Vašu kulturu poslovanja, da li postoje neki skandali u vezi sa tom osobom, ili bilo što sa čim ne biste želeli da korisnici identifikuju Vaš brend.
- Koja je ciljna grupa – istražite kojoj se ciljnoj grupi ta osoba najčešće obraća ili koju generaciju zastupa.
- Popularnost – kolika je zajednica koja stoji iza ove osobe, koliko ljudi je prati na raznim mrežama i platformama.
- Iskustvo – sa kojim brendovima su ranije sarađivali.
- Zahtevi – visina honorara, ekskluzivnost (da oni budu jedini Vaš predstavnik).
Bitno: sve tehničke stvari kao što su broj pregleda bloga i pratilaca, razna statistika i analitika, možete saznati tako što ćete tražiti Media Kit osobe sa kojom sarađujete. Većina ozbiljnih blogera i influensera ima takve informacije već spremne.
Tipovi saradnje
Digitalni marketing, zbog svoje raznovrsnosti, nudi mnogo opcija za angažovanje influensera. Prednost rada sa njma je što tako svoj proizvod plasirate ciljnoj grupi na suptilan način, preko ljudi kojima oni veruju.
Ako ste izabrali pravu osobu da Vas predstavlja, Vaš proizvod će se dobro uklopiti u njen način života ili rada i to tako pirodno da Vaši potencijalni kupci i potrošači neće to ni shvatiti kao reklamu.
Neki od tipova saradnje koje možete primeniti u radu sa uticajnima:
- sponzorstvo događaja, putovanja, odlaska na događaje (i izveštavanje sa njih na mrežama),
- slanje proizvoda na recenziju – besplatno,
- slanje proizvoda na recenziju za novčanu nadoknadu,
- poziv na prisustvovanje događajima koje Vi organizujete, a koji će se propratiti i onlajn (recimo utakmice),
- sponzorisane objave na društvenim mrežama,
- sponzorisane objave na blogovima,
- brend ambasador (naročito pogodno za modnu industriju) – Vaš predstavnik bi malo više potencirao i nosio Vaše proizvode, i oni bi bili istaknuti na fotografijama i objavama na društvenim mrežama.
Započite saradnju sa influenserom ako…
Ovaj tip promovisanja proizvoda i usluga nije za sve brendove i neće biti efektivan uvek. Stavite na papir „za” i „protiv” pre nego što započnete ovaj vid saradnje.
Svakako izaberite ovaj tip kampanje ako:
- želite da približite svoj proizvod svojoj ciljnoj grupi, da budete prisniji,
- nađete pogodnu osobu za saradnju,
- imate budžet za to,
- želite da koristite moderne načine komunikacije sa korisnicima.
Ne zaboravite: doseg kampanje u kojima sarađujete sa influenserima možete pratiti preko poznatih indikatora (rast pratilaca na društvenim mrežama svog brenda, poseta sajtu, broj prijavljenih na Vašu mejling listu, povećanje interakcije, povećanje svesti o brendu). Videćete u realnom vremenu rezultate kampanje i, samim tim, zaključiti da li će ovo postati primaran način promocije Vašeg prozvoda ili usluge.