S obzirom na popularizaciju blogovanja na našim prostorima, došlo je do pojave sadržaja koji nije prilagođen niti objavljivanju, niti čitanju preko interneta. Tačnije rečeno novi blogeri često ne znaju na šta sve treba obratiti pažnju pre nego što se klikne na „objavi”. Evo nekih saveta kako izvršiti finalne „radove” na blogu, pre puštanja novog teksta u digitalni etar.
Tekst
Uređivanje teksta predstavlja jednu od težih stvari, jer su blogeri često sami sebi lektori, korektori i urednici. Imajući to na umu, pisanju teksta je potrebno pristupiti ozbiljno, jer sledeća osoba koja ga pogleda osim Vas biće upravo Vaš čitalac, kada se tekst objavi.
Ovo je kratka lista stvari na koje treba obratiti pažnju kada se tekst čita pred objavljivanje:
- gramatičke greške,
- greške u kucanju,
- stilske greške,
- lista tagova – uvrstiti relevantne ključne reči.
Tokom rada na tekstu namenjenom objavljivanju na blogu potrebno je stalno imati u vidu specifičnosti pisanja u elektronskom obliku, odnosno, čitanja ovakvih tekstova! Naime, čitanje sadržaja preko interneta je specifično, u smislu da čitaoci retko čitaju ceo, već ga najpre „skeniraju” – pregledaju na brzinu koje celine sadrži tekst i ako im se učini zanimljivim, oni će rešiti da ga u celosti pročitaju. Imajući to u vidu, mi objavu na blogu moramo učiniti takvom, da ju je lako pregledati.
U vezi sa tom temom, evo na šta valja obratiti pažnju:
- razbijanje teksta na nekoliko kraćih pasusa,
- pisanje kraćih i razumljivih rečenica,
- postojanje fotografija/dijagrama/bilo kakve grafike – korisne su da preseku tekst, drže pažnju čitaocu i čine tekst kompletnijim,
- periodično korišćenje bold i italik slova radi boljeg isticanja bitnih stavki u tekstu, a radi lakše „svarljivosti” teksta.
Sada kada znamo osnove veb-žurnalizma i rešili smo da ih primenimo na pisanje objava na blogu, valjalo bi sebi postaviti i neka pitanja:
- da li je tekst dovoljno jasan?
- da li je tekst relevantan vašoj ciljnoj grupi?
- da li je tekst prilagođen formi bloga (podeljen u više pasusa, više kratkih rečenica umesto jedne duge?
- da li su linkovani svi izvori informacija i korisni sajtovi?
- da li je na kraju teksta uključen poziv na akciju („podelite”, „odgovorite u komentaru”, „preuzmite besplatnu elektronsku knjigu”)?
Fotografije na blogu
Budući da postoji više tipova blogova, pa samim tim se razlikuje i njihov sadžaj, jedno je zajedničko svima njima – poželjno je da sadrže fotografije. Što više fotografija – veći je njihov značaj, pa je tako dobar kvalitet fotografija ključan za foto-blogove, u koje spada većina modnih blogova, jer je fokus upravo na fotografijama. Uvek treba nastojati pronaći ili napraviti vizuelni sadržaj koji je kvalitetan.
Ali to nije jedino što treba da vas brine. Izdvojili bismo neke bitne stvari vezane za fotografije, koje možda ne radite, a imaju uticaj na rangiranje Vašeg bloga.
- nazivi fotografija (datoteka) pre unosa u tekst,
- opisi fotografija u tekstu – caption,
- naslov – title text,
- alternativni tekst – ALT text.
Prva stavka povećava mogućnost pronalaska Vašeg bloga ukoliko neko traži fotografiju u vezi sa određenom temom o kojoj ste pisali neki tekst. Caption služi da se bolje odredi sadržaj, dok poslednje dve stavke spadaju u Properties i doprinose tome da Gugl bolje razume Vaš sadržaj.
Budite korak ispred
Kako biste sebi smanjili stres koji se može javiti usled pripreme objave za blog i samog njenog objavljivanja, ne bi bilo loše da preduzemte još neke korake i pripremite se na vreme.
Evo naših preporuka:
- pripremite na vreme vizualni sadržaj za različite društvene mreže,
- najavite da izlazi novi tekst,
- završite tekst ranije i zakažite ga u određeno vreme, unapred,
- omogućite komentarisanje na određenom tekstu.
Sve navedeno može se razlikovati u zavisnosti od tematike, ili generalno – od indrustrije na koju je fokusiran blog, ali ovo su neki saveti izvučeni iz najboljih praksi. Ostalo je samo da ih prilagodite svom sadržaju i objavite svoj sledeći tekst na blogu.