drustvene mreze, internet marketing

Položaj društvenih mreža u marketingu današnjice

Trend koji vlada svetom i duže nego što nam se to u prvi mah čini jesu svakako društvene mreže i globalno korišćenje istih. One više nisu samo „alat” koji koristimo da bismo videli šta nam rade prijatelji i rodbina iz daleka, kolege sa fakulteta, ili da pronađemo ljude koje dugo nismo videli. Durštvene mreže su duboko zašle u suštinu našeg života, naše svakodnevice. One su tu da pronađemo recept da bismo kuvali, one su tu da bismo kupili patike, ljubimca, pronašli cimera, zaljubili se, izrazili nezadovoljstvo, čestitali rođendan… Svaka naša pretraga na Guglu u proseku kao treći rezultat daje objavu na najpopularnijoj društvenoj mreži – ne moram ni da navodim njen naziv. Dakle, možemo da ih ne volimo, možemo da ne posedujemo profil ni na jednoj od njih, ali ne možemo da ih ignorišemo.

Social media manager ‒ osoba plaćena da „visi” na internetu

Međutim, šta kada iz oblasti privatnog života društvene mreže zađu u profesionalni? Pritom, ne mislim na to da otvorite stranicu za svoj butik, domaću radinost itd., nego na to da su na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu i sličnim sajtovima velike svetske i domaće kompanije deo svog poslovnog sveta sa članovima istih morale da podele, i na taj način ga izlože javnosti. Trend društvenih mreža je u jednom trenutku postao toliko jak da je svaka velika kompanija morala da se spusti do običnog građanina, tako što će da isprati njegove navike, uđe u njegovo slobodno vreme, njegov društveni sektor, dozvoli mu da joj postavi pitanje i čak ga iznenadi adekvatnim odgovorom na to pitanje, naravno ne od kompanije, već od dobro plaćenog stručnjaka za obavljanje tog posla. Da, upravo tako, postoje ljudi koji „bleje” na Fejsbuku i za to dobijaju novac, ti ljudi se stručno nazivaju menadžeri društvenih medija (eng. Social media manager).

Zašto je došlo do toga da društvene mreže postanu toliko značajne?! Priču koju ću sada ispričati negde sam i sama pročitala i jako mi se učinila pametnom i uvek kada govorim o ovoj pojavi ja iznova ispričam u nekoj novoj verziji. Dakle, živiš iznad kafića i možeš stalno da čuješ buku odatle. Ti u taj kafić ne ideš, ali tvoji prijatelji idu. Čuješ sam, a i drugi ti prenose, da si povremeno tema razgovora uz kaficu, nekad čak i u negativnom kontekstu. Neki prijatelji te više i ne zovu kao ranije, ko zna šta su oni o tebi čuli, bilo bi dobro da ih sretneš, čisto da dobiješ utisak o tome šta misle, ali ti ne ideš u kafić ispod tvog stana, nemaš gde da ih sretneš, a da ih sačekaš ispred neće biti dovoljno ležerno kao da sedite unutra, pa ništa nećeš ni saznati. Jednog dana shvataš da deo društva postaješ tako što se i sam prilagođavaš i pristaješ na kompromise. Taj kafić nije u tvom fazonu, ali želiš da se čuje i tvoja reč, zato se pridružuješ tom kafenisanju i toj „čašici razgovora”. Društvene mreže su upravo kao taj kafić. Ne vredi da čekamo ispred, jer tako propuštamo ono što se dešava unutra, moramo da siđemo među te ljude i da na njihovom terenu dobijemo njihovu pažnju i čujemo šta nam zameraju. Jesam li već rekla da ne možemo da ih ignorišemo? Sve i da ne postoji profil neke kompanije na Fejsbuku, u pretrazi bismo našli da je neko pominjao nešto vezano za tu kompaniju. To ne znači da je potrebno da kompanija reaguje na objave u kojima se pominje, to nipošto ne znači to, ali svojim postojanjem na tom društvenom portalu ona daje šansu da bude sa njom kontaktirano, da bude označena u objavi, da isprati prozivke i na smisleni način koriguje ako je negde zapelo.

Statistika je pokazala da čak 67% potrošača koristi kompanijske profile da se raspita o njihovom radu, uloži žalbu ili pohvali rad i uslugu. Istraživanja su, takođe, pokazala da neodgovaranje na ovakvu inicijativu vodi do gubitka 15% potrošača. Dobar odgovor potrošačima je kao rezultat dao povećanje broja potrošača i niz preporuka za dobru uslugu, jer ljudi prosto obožavaju da neko uvaži njihov zahtev, sugestiju i potrošeno vreme, tako se osećaju sigurno, a kompanija dobija povratnu informaciju iz prve ruke. Upravo zbog toga su društvene mreže i onlajn marketing postale prioritet i glavni marketinški alat u marketingu mnogih kompanija.

Svetske kompanije su jako brzo shvatile korist koju mogu imati od ovakvog marketinga, a domaće kompanije još uvek blago kaskaju, mada je pomak u odnosu na koju godinu ranije popriličan i već se vidi da se na ovome dosta radi. To nije samo marketing koji ima veliki broj recipijenta, već je i vrlo racionalan marketing, način na koji uz minimalna ulaganja možemo dobiti dosta. Svaku reklamu, poster, novinu u poslovanju itd. podelom na društvenim mrežama brže ćete učiniti globalno viđenom nego na bilo koji drugi način. Naravno, postoji način na koji se sve to radi. Danas svako sebe može da proglasi profesionalnim „blejačem” na fejsbuku, rođenim za šerovanje statusa, komunikaciju sa potrošačima itd., ali nije dovoljno voleti internet i znati da koristiš njegove usluge. Samozvani i samouki stručnjaci iz ovih oblasti su skoro besplatni, ali nikad nisu dobra ideja, jer jedino što oni mogu da plasiraju jesu improvizovane kampanje. Digitalni marketing se prepušta stručnjacima, jer samo na taj način daje prave rezultate kojima će svaka kompanija biti zadovoljna.

Social media manager ‒ ipak ozbiljno zanimanje?!

A sada je vreme i da samu sebe korigujem, odnosno da ispravim ono što namerno pogreših. U ovom tekstu sam jedan ozbiljan posao dvaput nazvala pogrešno, rekavši da postoje ljudi koji „bleje” na Fejsbuku i za to su plaćeni i onda kada sam rekla da danas svako sebe može da proglasi profesionalnim „blejačem” na Fejsu. Kada bilo ko ko se bavi ažuriranjem sadržaja na društvenim mrežama govori sa drugima o svom opisu posla, to zvuči upravo tako. Međutim, posao menadžera društvenih mreža je mnogo kompleksniji nego što to izgleda, naročito ako se radi ozbiljno. To je posao koji zahteva puno posvećenosti, dobru organizaciju, planiranje na daleke staze i usaglašenost na visokom nivou. To nije puko deljenje nekoliko statusa u toku dana ili odgovaranje na nekoliko poruka u inboksu. To je platforma na kojoj neprestano imate publiku koju morate da slušate, ona povremeno aplaudira, a retko viče: „Ua!“, a to ne bi smela nikada. Ta publika je „1000 ljudi-1000 ćudi” na jednom mestu i posao ovakvog stručnjaka jeste da joj ugodi i da je razmazi. Ta publika je ona koja će Vaše objave podeliti na svojim profilima ukoliko im se učine zanimljivim i na taj način Vam povećati broj pratilaca, a pritom Vam neće ništa tražiti zauzvrat. Mislite o tome kada budete unajmljivali osobu koja će voditi stranice Vaše kompanije i mislite o tome da, bilo da ste samostalni preduzetnik, mala firma ili velika kompanija, alat koji zovemo društvenim mrežama možete da iskoristite jako pametno na putu ka dobijanju moći i u širenju svog biznisa.

drustvene mreze, digitalni marketing

Ukoliko mislite da će vam ovaj tekst ponovo zatrebati, savetujemo vas da bukmarkujete stranicu. Na vašoj tastaturi pritisnite:

Bukmark

Andrijana Stojković