Jedno od pitanja koje u poslednje vreme često dobijamo jeste „Kako se edukovati za digitalni marketing?” ili pak češće „Kako se besplatno edukovati za digitalni marketing?”
Zbog činjenice da ne postoji adekvatan vid obrazovanja u ovoj oblasti, rešili smo da napravimo mini uputstvo za sve one koji se odluče za edukaciju u oblasti digitalnog marketinga.
Osnove za edukaciju u oblasti digitalnog marketinga
Svako može da se edukuje iz oblasti digitalnog, tj. internet marketinga, ipak, rad u ovoj oblasti ne prija baš svima i nije podjednako lak/težak svima koji se u njoj okušaju. Uzimajući u obzir prethodnu rečenicu, mislimo da je veoma bitno da, na početku, razbijemo neke predrasude o digitalnom marketingu.
1) Digitalni marketing ≠ održavanje naloga na društvenim mrežama.
2) Digitalni marketing ≠ vođenje/kreiranje Facebook kampanja i/ili bustovanje postova.
3) Digitalni marketing ≠ vođenje/kreiranje AdWords kampanja.
4) Digitalni marketing ≠ slanje bulk mejlova na veliki broj imejl-adresa.
5) Digitalni marketing ≠ pisanje blog tekstova.
… lista predrasuda i pogrešnih ubeđenja je dugačka i verovatno joj nema kraja.
Šta predstavlja pojam digitalni marketing
Iako digitalni marketing sadrži mnoge od pomenutih elemenata, on se nikako ne ograničava samo na jedan, već predstavlja njihov skup i samo kroz zajedničko i koordinisano delovanje može imati rezultate kako bi organizacija ili individua koji se oglašavaju u digitalnom svetu mogli da dostignu svoj unapred definisani cilj (više pratilaca, prepoznavanje brenda, više prodaja, itd.).
Ono što je bitno napomenuti jeste da ukoliko želite da se bavite digitalnim marketingom, savetujemo vam da se ne ograničavate na jednu oblast i da svoje vidike stalno širite obučavanjem u drugim oblastima digitalnog marketinga ili čak dizajna i web developmenta, s obzirom da svi zajedno služe istoj svrsi.
Kako se besplatno edukovati u oblasti digitalnog marketinga?
Ukoliko se tek upoznajete sa pojmom internet marketinga, predlažemo da se prvo detaljnije uputite u Osnove Internet marketinga.
Kao osnovu za edukaciju iz oblasti digitalnog marketinga predlažemo da savladate Google Analytics platformu. Ukoliko navodite saobraćaj (bilo koji vid saobraćaja) na internet-stranicu, morate znati na koji način se taj saobraćaj prati, kako ga analizirati i kako otkloniti netačne podatke iz Google Analytics platforme.
Google Analytics
Obuke koje preporučujemo iz oblasti Google Analytics možete naći na stranicama Academy For Ads:
Google Analytics for Beginners
Advanced Google Analytics
Google Analytics Academy
A nakon što prođete kroz kurseve iz oblasti Google analitike, savetujemo vam da se sertifikujete i dokažete budućim poslodavcima da ste sposobni da vodite i održavate Google Analytics naloge.
Polaganje za sertifikat je besplatno, a sam sertifikat izdaje Google i ostaje vezan za vaš Gmail nalog narednih 18 meseci.
Google Analytics Individual Qualification
Za sve one koji žele da se bave Facebook, Instagram oglašavanjem, oglašavanjem na Facebook Messenger-u ili održavanjem koorporativnih naloga na tim platformama, savetujemo da poseti stranice Facebook Blueprint platforme za edukaciju i sertifikuje se u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima.
I ovaj vid obuke je, takođe, besplatan i jedino što vas ograničava jeste količina slobodnog vremena koje možete da posvetite ovim kursevima, koji uopšte nisu zahtevni.
Sve one koji žele da saznaju više o novostima u svetu Facebook oglašavanja, savetujemo da prate sajt jonloomer.com, kao i AdEspresso blog.
Google AdWords
Mesto na kom se obrazuju svi budući Google AdWords menadžeri jeste platforma Academy for Ads koja, nakon saslušanih kurseva, nudi sertifikaciju iz pojedinačnih oblasti AdWords oglašavanja.
Svim čitaocima koji ozbiljnije žele da se upute u mogućnosti i strategije optimizacije AdWords naloga, savetujemo da prate Breda Gedesa kao i njegov blog, a osim njega, poželjno je i da redovno prate Google uputstva na Google Help stranicama, kao i zvaničnu Google+ stranicu – Google Partners Srbija.
Bing Ads
Microsoft-ov odgovor na Google AdWords platformu nam, takođe, nudi besplatnu obuku, nakon koje je moguće sertifikovati se i biti ubeležen u registar Bing Ads sertifikovanih profesionalaca.
SEO
Za sve one koji žele da saznaju nešto više o SEO optimizaciji, savetujemo da pogledaju besplatan HubSpot-ov SEO trening: HubSpot – Free SEO Training
Osim toga, osoba koju savetujemo da pratite za sve novosti i napredne optimizacije iz SEO sveta jeste Patrick Sekston.
I, takođe, poželjno je da pratite portal koji se posvetio isključivo novostima vezanim za optimizaciju za internet pretraživače – seroundtable.com.
Frilens
Ukoliko planirate da se digitalnim marketingom bavite kao frilens profesionalac, savetujemo vam da prođete kroz proces Digital Sales sertifikacije. Iako se nakon položenog kursa i obuke dobija sertifikat, ovde najviše gledajte da izvučete korisne savete o tome kako naći klijente u digitalnom svetu i kako komunicirati sa njima.
Budućim frilenserima, takođe, savetujemo da naprave profil na UpWork.com i da u potpunosti ažuriraju svoj UpWork profil, kao i LinkedIn i Facebook profil. Osim toga, biće vam verovatno potreban i PayPal profil i/ili Payoneer profil kako biste lakše naplaćivali svoje usluge u inostranstvu. A u zavisnosti od oblasti koja vas najviše interesuje u svetu digitalnog marketinga, Instagram, takođe, može biti veoma interesantna platforma za besplatno promovisanje vaših usluga.
Udemy.com
Jedna od najvećih biblioteka besplatnih obuka iz oblasti internet marketinga jeste sajt Udemy.com.
Ono što je bitno naglasiti kada je u pitanju ova platforma jeste da je poželjno da se, kad god vam se ukaže prilika, prijavite za besplatne kurseve iz oblasti koje vas interesuju.
Jednom kada se prijavite za besplatan kurs, imaćete zagarantovan pristup tom kursu čak i nakon što istekne promocija i počne naplaćivanje za prijave.
Budući menadžeri digitalnog marketinga
Na samom kraju, svima onima koji žele da se jednog dana smatraju profesionalcima u oblasti digitalnog/ internet marketinga savetujemo da ne zaborave opseg i mogućnosti ove oblasti poslovanja, da neprestano eksperimentišu, da uvek sa rezervom pristupaju teorijama i novim trendovima marketing „gurua” kojih je sve više iz dana u dan, kao i da budu svesni da u svetu digitalnog marketinga (kao i u svemu ostalom) postoji i veliki broj prevara i malverzacija.
Srećno!