Gotovo svakodnevno nailazimo na reklame agencija digitalnog marketinga koje kao uslugu nude optimizaciju veb-sajtova. Zašto je ta optimizacija uopšte važna? Kako ulaganje u SEO može da se vrati u vidu povećanja prodaje usluga ili proizvoda? Da li to mogu da koriste i prodavnice koje nemaju onlajn prodaju? Na ova pitanja odgovaramo u nastavku teksta.
Šta je optimizacija veb-sajta?
Ukoliko imate veb-sajt na internetu, vi već svesno ili nesvesno optimizujete sajt za pretraživače. Od vaših napora u ovom domenu, kao i od nekih eksternih efekata, zavisiće i pozicija vaše stranice na Guglu.
Optimizacija za pretraživače (SEO – Search Engine Optimization) predstavlja tehniku digitalnog marketinga koja vam pomaže da unapredite pozicioniranje svog veb-sajta na Guglu. U našem tekstu „Kratka istorija internet optimizacije” možete pročitati kako se ova oblast razvijala kroz vreme.
Postoje 3 vrste optimizacije:
- optimizacija na stranici/sajtu (on-page SEO) – optimizacija kroz formatiranje i pisanje sadržaja na sajtu;
- optimizacija van stranice/sajta(off-page SEO) – izgradnja mreže linkova koji vode ka vašem sajtu (link building);
- tehnički SEO – podešavanje kodova tako da sajt ima najbolji mogući odziv.
Kod kompanija sa razvijenim onlajn prisustvom podjednako se radi na sva 3 aspekta optimizacije.
Zašto je SEO važan za vaš biznis?
Zamislite da želite da kupite sobni bicikl. Ne znate ništa o tim spravama i odlučujete da se informišete putem interneta. Kucate ključne reči u pretraživač (sobni bicikl) i njihove varijacije (sobni bicikl za početnike) i dobijate rezultate. Kako dalje teče vaše korisničko putovanje i iskustvo? Dešava se sledeće:
- otvarate prva 3 rezultata pretrage;
- upoređujete ih;
- poručujete bicikl sa sajta koji se pojavio kao drugi rezultat.
Šta vidimo? U potrazi za svojim savršenim proizvodom, kupci retko prelistavaju mnogo rezultata, uglavnom su to prvih nekoliko kada je manja kupovina, a kada je veća – onda idu čak i na drugu stranu. Jasno je da bi valjalo da se i vaš sajt nađe među tih prvih nekoliko. Tu uskače SEO.
Posebno je važna SEO optimizacija za blogere, ali i veb-portale koji „žive” od posete sajtu, odnosno prodaje onlajn oglasnog prostora.
Sada kada smo saznali nešto o optimizaciji za pretraživače, nameće se sledeće pitanje: Kako do dobro optimizovanog sajta? Odgovor dajemo u narednoj sekciji.
Kako do najbolje optimizacije sajta?
Iako se u digitalnoj zajednici godinama pričalo o SEO kao cilju digitalnog marketinga, reč je zapravo o tehnici koja vam pomaže da se vaš sajt bolje pozicionira u pretrazi. Da biste efikasno koristili ovu tehniku potrebni su vam:
- dobro poznavanje ključnih reči relevantnih za vaše poslovanje i
- strategija.
Strategija treba da obuhvati načine na koje ćete vršiti optimizaciju, odnosno koje vrste SEO ćete koristiti, zatim koji su to sajtovi i portali na kojima ćete plasirati linkove ka vašem sajtu, koje ćete tekstove više „gurati” među rezultatima na Guglu i slično.
Ništa od ovoga nećete moći da uradite ako ne znate koje su to ključne reči relevantne za svoje poslovanje. Neophodno je da pre nego što postavite temelje svoje SEO strategije, istražite termine koji će postati vaš fokus kada je reč o digitalnom marketingu i, konkretno, optimizaciji za pretraživače.
Predlažemo da uradite sledeće korake:
- razmislite šta bi trebalo da neko otkuca u pretraživaču da bi došao do vašeg sajta;
- koje reči se upotrebljavaju na sajtovima konkurencije;
- za koje reči, kada se ukucaju na Guglu, kao rezultat izlazi sajt konkurencije;
- za koje termine želite da ljudima prva asocijacija bude vaše poslovanje;
- otvorite tabelu u kojoj ćete navoditi ključne reči i fraze (pogodno je to raditi u programu Excel ili Google Sheets);
- za svaku reč ili frazu proverite obim pretrage (direktno na Guglu ili pomoću alata kao što je Google Trends).
Interesuje vas određivanje ključnih reči za plaćeno oglašavanje na Guglu? Obavezno pročitajte naš tekst o podudaranju ključnih reči!
Da li SEO pomaže samo ako imate onlajn prodaju?
Kratko i jasno – ne. To pitanje se često postavlja, ali stvari ne stoje tako loše za oflajn prodaju. SEO daje rezultate čak i kada je reč o biznisima koji imaju samo fizičku prodaju ili slabo razvijeno onlajn poslovanje. Kako je to moguće?
Vratimo se na kupovinu sobnog bicikla iz ovog teksta. Poznato je da je onlajn kupovina najbrža i najpogodnija, ali nisu svi kupci „profilisani” za takav vid kupovine. Moguć ishod našeg korisničog putovanja bio je i da se vi samo informišete o proizvodima onlajn, a da za konkretnu kupovinu odete u prodavnicu.
Ovo naročito dolazi do izražaja u zemljama u koje jeonlajn trgovina došla nešto kasnije, kao i na teritorijama gde se nema previše poverenja u banke, kartice, kupovinu „na slepo”. Primer za to su gotovo sve balkanske zemlje.
Da zaključimo: s obzirom na to da radimo sa kupcima koji se prilično informišu pre nego što se odluče na kupovinu, a ipak vole da odu do prodavnice i vide robu pre plaćanja, SEO pomaže da se što više potencijalnih kupaca upozna sa vašim proizvodom, a gde i kako će ga posle kupiti ostaje na njima i vama da koncipirate.