Bilo da se digitalnim marketingom bavite u okviru nekog preduzeća kao frilenser ili marketinška agencija, dobićete zahtev da uradite kampanju u oblasti u kojoj preduzeće/klijent posluje, i to je prirodno. Problem nastaje kada se radi o oblasti o kojoj ništa ne znate. Evo na šta treba da obratite pažnju kod formiranja kampanja za specifične industrije.
B2B digitalni marketing
B2B (business to business) je koncept poslovanja u kome vašu ciljnu grupu ne predstavljaju pojedinačni kupci, već kompanije. Dakle, vi plasirate proizvod namenjen poslovnim, a ne krajnjim korisnicima. Ovo nije posebna industrija, ali ovaj način poslovanja sa sobom nosi i određene prepreke. Uz dobro targetiranje pronaći ćete osobe relevantne za donošenje odluka u domenu u kojem vaš proizvod radi.
Primer kompanije sa B2B proizvodom – Hootsuite
Hootsuite se bavi kreiranjem rešenja iz domena digitalnog marketinga. Konkretno, kao proizvod ima SaaS (software as a service) alat, ili pre platformu koja olakšava rad svima koji se bave marketingom na društvenim mrežama. Osim toga, imaju i program sertifikacije – niz edukativnih kurseva u vezi sa temom upravljanja profilima na društvenim mrežama i strategije nastupa na mrežama.
Iz ovog primera možemo videti koliko je specifičan prodajni levak kompanija koje posluju preko interneta. Oni su, osim klasične prodaje i nagovaranja poslovnih korisnika da kupe njihov proizvod, krenuli sa aktivnim pristupom. Počeli su da sami dovode svoje kupce umesto da ih čekaju da sami dođu.
Njihova kampanja, osim marketinga na društvenim mrežama i Google AdWords-a, obuhvata i imejl marketing, besplatne elektronske knjige i dokumenta, i edukativne vebinare. Kroz sav taj edukativni materijal oni nenametljivo plasiraju svoj proizvod, i to veoma uspešno. Znaju da je njihova ciljna grupa u toku sa trendovima u poslovnom i digitalnom svetu, i tim činjenicama moraju prilagoditi svoj pristup. Potrebna je dobra taktika kada ciljate profesionalce u nekoj oblasti, jer lako mogu prozreti ako im date nepotpune ili netačne informacije.
Formiranje strategije nastupa u digitalnom svetu
Pre nego što počnete sa realizacijom kampanje digitalnog marketinga za neki brend, bitno je osmisliti strategiju. Ukoliko radite za neku specifičnu oblast postoje stvari na koje morate obratiti pažnju:
- sezona – prilagodite strategiju sezoni,
- propisi i zakoni – za neke industrije bitno je postojanje propisa ili pravila, čiji sadržaj ne morate znati, ali morate znati da ona postoje,
- jaki stavovi – postoje oblasti gde ćete uporno nailaziti na sukobljavanje stavova (ovo se često vidi na primeru hrane – GMO, organska hrana, vegeterijanstvo).
Ovo morate naročito imati u vidu kod komjuniti menadžmenta, imejl marketinga i plaćenog oglašavanja.
Digitalni marketar, ili…?
Bavite se digitalnim marketingom i mislite da su vam potrebna samo znanja vezana za tu oblast? Pogrešno. U zavisnosti od toga u kojoj oblasti posluje kompanija/klijent za koga formulišete strategiju, neophodno je da „uđete u temu” i steknete neka, u najmanju ruku, osnovna znanja iz te sfere.
Ovo je posebno bitno ukoliko ste kopirajter, ili se bavite sadržajnim marketingom. Takođe, i kod Fejsbuk oglašavanja potrebno je da znate određeni broj stručnih izraza i njihovo značenje, kako biste bolje targetirali reklame. Znaćete da ste na pravom putu ukoliko ste u stanju da održite konverzaciju sa poznavaocem te teme.
Kada već pričamo o ovoj temi ne možemo da se ne zapitamo da li uopšte vredi unajmiti menadžera digitalnog marketinga izvan firme ili se treba odlučiti za zapošljavanje jednog takvog, kako bi bio što više specijalizovan za jednu oblast.