8 čestih SEO grešaka prilikom izrade sajta

Datum: March 18, 2019; Autor: Gostujući autor

Bilo da pravite veb-sajt za svoju firmu, agenciju, portal ili svoj lični blog, cilj je svakako da sajt koji kreirate korisnici na internetu vide i posete. Pored velikog broja drugih izvora, Gugl je mesto sa kojeg možete dobiti zaista veliki broj poseta. Zato je mnogima cilj upravo da se dobro rangiraju na Guglu.

Zbog toga je optimizacija sajta za pretraživače (SEO) veoma važna. Ipak, često može doći do grešaka prilikom same izrade sajta koje mogu nastati kao posledica implementacije koda ili dizajnerskih rešenja koja nisu u skladu sa Guglovim SEO pravilima.

Upravo zbog toga trebalo bi dobro da se raspitate pre nego što donesete odluku koga ćete angažovati za rad na vašem novom sajtu. Ukoliko želite da budete sigurni da će sajt biti kreiran u skladu sa SEO standardima, uvek možete da angažujete stručnjake koji će ispratiti proces izrade sajta sa aspekta optimizacije.

Ukoliko, pak, želite sami da se posvetite SEO optimizaciji, na pravom ste mestu. U nastavku vam predstavljmao osam čestih grešaka do kojih može doći prilikom izrade sajta, a koje kasnije mogu negativno da utiču na pozicije sajta u rezultatima pretrage.

Najčešće SEO greške u veb-dizajnu

1. Sajt je dostupan pretraživačima prilikom faze izrade

Prilikom izrade sajta često se koristi zakupljeni server na kom se kreira nova verzija sajta (najčešće je to u okviru Test foldera). S druge strane, sajt može da se kreira i na lokalnom serveru (eng.localhost) ali tada vlasnik sajta neće imati uvid u svaku promenu koja nastane u fazi izrade.

U oba slučaja, veoma je važno zabraniti Guglu da indeksira sajt dok je u procesu izrade.

Ovo je veoma značajno kako Gugl i ostali pretraživači ne bi uvrstili sajt u svoju bazu pre vremena, čime bi naknadno otežali proces dobrog pozicioniranja sajta.

Problem može da se javi i kada se test verzija, nakon završetka sajta, prekopira na live verziju, koja je dostupna na stvarnoj adresi (npr. www.mojsajt.com). Na ovaj način kreiraju se dva identična sajta i Gugl će oba indeksirati. To dovodi do stvaranja duplog sadržaja, a to je protiv Guglovih smernica i pravila.

2. Guglu je zabranjeno da indeksira sajt po završetku izrade

Kada je završen proces izrade sajta, sledi proces puštanja sajta i omogućavanja korisnicima da mu pristupe putem URL adrese. Takođe, Gugl, Bing, Yahoo i ostali pretraživači šalju svoje robote (eng. crawler) da posete sajt kako bi ga popisali i uvrstili linkove u svoju bazu.

Ipak, dešava se da se zaboravi uklanjanje noindex i nofollow oznaka iz HTML koda. Drugim rečima, može da se zaboravi odobravanje indeksiranja sajta (unutar WordPress-a ili nekog drugog CMS-a, postoji opcija „Zabrani robotima da posete sajt”).

Ukoliko zaboravite da uklonite pomenute oznake, sajt može da bude dostupan za korisnike mesecima, a da ga Gugl i ostali pretraživači uopšte ne vide, čime se gubi vidljivost i mogućnost da korisnici i potencijalni klijenti pronađu vaš sajt.

3. Naslovna stranica ima više verzija

Bilo da je sajt kreiran na nekoj CMS platformi (eng. Content Management System, CMS) ili se radi o sajtu koji je unikatan, odnosno koji nije zasnovan na platformama WordPress, Drupal, PrestaShop i drugim, važno je da se pobrinete za učitavanje samo jedne verzije sajta.

Dakle, ostavljanje opcije da je naslovna stranica dostupna, recimo, nawww.mojsajt.com, www.mojsajt.com/index.php iwww.mojsajt.com/index.html verzijama jeste nešto što se mora izbeći upravo da ne bi došlo do dupliranog sadržaja. Drugim rečima, samo jedna verzija naslovne strane može biti dostupna.

4. Nepostojanje stranice sa greškom 404

Kada pokušate da pristupite nekoj stranici koja ne postoji na sajtu, dobijate poruku da stranica nije dostupna (tzv. stranicu sa greškom 404).

Kada sajt podižete na nekoj CMS platformi, u većini slučajeva se ova stranica automatski kreira u okviru sistema te ne morate da razmišljate o tome. Međutim, ukoliko je sajt kreiran kao deo zasebnog sistema, odnosno dizajniran od nule koristeći HTML i CSS kodiranje ili, pak, PHP, JavaScript ili drugu tehnologiju, dešava se da se zaboravi kreiranje ove stranice.

U praksi to znači da ako neka stranica ne postoji na sajtu, u tom slučaju sajt učitava ovu 404 stranicu. Međutim, ako sajt nema 404 stranicu onda opet dolazi do dupliranog sadržaja. Nepostojanje ove stranice dovodi do toga da unosom bilo kog karaktera ili seta karaktera u okviru URL strukture dobijamo uvek istu stranicu.

Na primer, bez 404 stranice sadržaj koji se nalazi na stranici www.mojsajt.com i straniciwww.mojsajt.com/blablablabla iliwww.mojsajt.com/lalalalaaaaa biće praktično identičan. Iz perspektive Gugla, na taj način može da postoji beskonačno mnogo verzija iste stranice. To bi, dakle, bilo stvaranje dupliranog sadržaja, što je protiv Guglovih smernica.

5. Nepostojanje redirekcije 301

Ako ste prilikom izrade sajta menjali URL strukturu ili pojedinačne permalinkove, nemojte se zavaravati da Gugl neće primetiti da ste napravili izmene. U pojedinim slučajevima, a pogotovo kod CMS platformi, u bazi će ostati informacija o takvoj promeni. Zbog toga, kako ne bi Gugl upućivali na linkove koji nisu dostupni, ukoliko menjate strukturu linkova ili linkove pojedinačnih stranica, uvek napravite redirekciju 301 i povežite stari link sa novim.

6. Stranice sajta imaju isti naslov ili opis

Svaka stranica sajta mora da ima unikatan naslov i unikatan opis. Kreiranje funkcije u okviru sajta koja omogućava da se samostalno i automatski povlače parametri sa neke lokacije, te stvaranje niza stranica koje imaju isti opis i naslov je greška koja sajt može koštati dobrih pozicija. Bolje je ostaviti ove parametre prazne, nego duplirati sadržaj.

7. Objavljivanje sajta sa lorem ipsum sadržajem

Lorem ipsum je generički tekst osmišljen sa ciljem da zameni originalni sadržaj kako proces izrade sajta ne bi trpeo nedostatak kreativnosti ili nedostatak vremena. Međutim, ukoliko sadržaj nije kreiran do kraja, nemojte objavljivati sajt.

Puštanje sajta sa lorem ipsum tekstom je veoma opasno iz više razloga. Najpre, posetioci sajta neće uspeti da razaznaju šta je svrha kreiranog sajta i samim tim mogu da odbace bilo kakvu mogućnost interakcije sa njim. A to se svakao neće odraziti dobro na veb-analitiku.

S druge strane, Gugl i ostali pretraživači neće vrednovati takav sajt, takve veb-stranice će dobiti penal i trebaće mnogo vremena dok se sajt ne izvuče iz te situacije, čak i nakon odgovarajućih izmena i unošenja relevantnog sadržaja.

Zbog toga, bolje je ostaviti sajt da ne bude dostupan za pretraživače dok se ne završi unos ili zamena kompletnog sadržaja, nego pustiti sajt na indeksiranje te napraviti problem.

I još nešto, iako je upotreba generičkog teksta čest slučaj, imajte u vidu ipak da najbolji primeri iz prakse pokazuju da bi osoba koja je zadužena za sadržaj na sajtu trebalo da bude uključena u izradu od samog početka, a ne da se priključi na kraju samo da bi se „napisao neki, bilo kakav tekst”.

8. Izvorni kod nije validiran

Od samog nastanka interneta i veb-sajtova, organizacija World Wide Web Consortium (W3C) definisala je standarde u veb-industriji. Ako želimo da roboti Gugla i drugih pretraživača lako prolaze kroz naš sajt, te da ne gubimo poene na lošem kodiranju, bitno je da se za svaku stranicu sajta uradi validacija koda i da se isprave sve greške u izvornom kodu (eng. source code). Na taj način ćete omogućiti robotima pretraživača da se lako kreću kroz kod, ali i da se vaš sajt bolje pozicionira u pretrazi.

Zaključak

Kada sagledamo sve navedene greške koje je moguće napraviti prilikom izrade sajta, a naveli smo one koje su najčešće, vidimo da se one mahom odnose na kreiranje dupliranog sadržaja. Naravno, svaki projekat je različit i svaki je priča za sebe. Sa jedne strane, mnogo toga zavisi i od namene sajta, njegove funkcionalnosti i korisnosti, ali i od specifičnih zahteva vlasnika sajtova.   

Ništa od toga, naravno, ne daje nam pravo za nemaran pristup izradi sajta, što bi moglo da prouzrokuje greške koje će kasnije uticati na vidljivost, uspeh u rezultatim pretrage i broj korisnika koji posećuju sajt. Greške bi mogle da dovedu čak i do toga da se poništi svrha postojanja samog sajta. To, ipak, niko ne bi želeo da se desi.

Autor teksta: PopArt Studio