Da biste držali korak sa konkurencijom u digitalnom marketingu i bili uspešniji od nje u svom poslu, neophodno je stalno usavršavanje. Pošto je imejl marketing važan deo strategije u digitalu, izdvojili smo 5 pravila imejl marketinga koja po mišljenju Čeda Vajta morate poštovati. Ukoliko niste već čuli za njega, Čed Vajt je autor knjige Email Marketing Rules (Pravila imejl marketinga).
1. Dozvola da se koristi mejl je osnova svake imejl marketing veze između brenda i korisnika/kupca
Pošto ljudi dobrovoljno ostavljaju svoju imejl-adresu, to nikada ne treba zloupotrebiti jer ćete u suprotnom biti obeleženi kao spameri, a time biste svakako ugrozili reputaciju svog brenda. Takođe, treba prihvatiti činjenicu da postoji „rok trajanja“ dozvole da se koristi nečija imejl-adresa. Ako je neko ostavio svoj mejl, ali dugo nije stupio ni u kakvu interakciju sa mejlovima koje mu redovno šaljete (nije ih čak ni otvarao), smatrajte da on više nije ni zainteresovan za vaš sadržaj. Zato treba odrediti posle koliko vremena ćete neaktivnom korisniku prestati da šaljete mejlove ili smanjiti njihov broj u zavisnosti od tipa vašeg brenda. Ipak, bez obzira koji je brend u pitanju, nakon 25 meseci neaktivnosti, definitivno treba prestati sa slanjem mejlova na tu adresu. Evo šta još treba uvek, ali baš uvek imati u vidu:
- Ako korisnik/kupac ima više imejl-adresa, koristite samo onu za koju vam je dao odobrenje.
- Ukoliko su vas korisnici zapratili na društvenim mrežama, a imejl-adrese su im vidljive, nemojte ih koristiti, a da pre toga ne zatražite dozvolu za to.
- Ako neko želi da bude obrisan sa vaše liste za slanje mejlova, omogućite mu da to učini lako.
2. Pravila za povećanje mejling liste
Kako bi vaša mejling lista bila zdrava, morate znati da svi koji su ostavili svoj mejl ne vrede podjednako za vašu marketinšku kampanju s obzirom na to sa kog su izvora došli (vaš sajt, društvene mreže, ostavljena mejl-adresa u fizičkoj prodavnici, nagradna igra itd.). Zato treba pažljivo posmatrati kako se ponašaju korisnici koji su došli sa različitih izvora, a to će vam pomoći da procenite koji izvor treba unaprediti, što rezultira povećanjem liste. Zatim se fokusirajte da šaljete kvalitetan sadržaj onima koji najčešće stupaju u interakciju sa vašim mejlovima.
Vaš sajt je jedan od najbitnijih izvora sa kojih dobijate publiku zainteresovanu da im sveži sadržaj dostavljate putem mejla. Stoga, opt-in forma na sajtu treba biti jednostavna i smeštena pri vrhu samog sajta (nemojte dozvoliti da ljudi skroluju sajt kako bi došli do vaše opt-in forme). Ako želite da vaša opt-in forma bude smeštena sa strane, izaberite desnu stranu – pokazalo se da desni ugao ima bolje rezultate jer su korisnici navikli da forma za popunjavanje podataka bude često sa desne strane, a ređe sa leve. Takođe, potrudite se da ove forme budu na svakoj stranici vašeg sajta.
3. Recite korisnicima kakvi su benefiti primanja vaših mejlova
Nijedan korisnik ne želi da se prijavi na vašu mejling listu samo da bi dobijao vaše newsletter-e. Njih interesuju solucije koje im možete ponuditi za njihove probleme. Ukoliko su „zagrejani“ za kupovinu, biće zadovoljni ako im na mejl stigne kod za popust. Takođe, korisni saveti, novosti o proizvodima mogu biti potencijalna rešenja. Zato ih uputite koji su benefiti prijavljivanja na vašu listu za slanje mejlova i šta u vašim mejlovima mogu očekivati, koliko ćete im puta slati mejlove, zamolite ih da koristan sadržaj iz mejla podele sa prijateljima itd. U ovo ćete ih najbolje uputiti lepo formulisanom pozdravnom porukom (Welcome Message).
4. Saveti za uspešnu pozdravnu poruku
Pozdravnom porukom korisnik treba da nasluti ton koji će biti zastupljen i u ostalim mejlovima. Ona treba da stigne dok su ostavljeni podaci korisnika još „sveži“. Ne odugovlačite sa slanjem ove poruke, već je automatizujte da ona stigne čim neko ostavi svoj mejl. I ovaj prvi mejl, koji će ljudi dobiti od vas je promotivan, ali nikako ne sme biti napadan, već suptilno promovišite vrednosti svoga brenda. Ukoliko imate dosta informacija koje želite da date u pozdravnoj poruci, možete ih rasporediti i u nekoliko smislenih pozdravnih poruka (lanac pozdravnih poruka). Pri kreiranju pozdravnih mejlova, nemojte smetnuti sa uma izvor sa koji vaša nova publika dolazi, u skladu sa tim kreirajte nekoliko varijanti ovih mejlova, kojima ćete se obratiti novajlijama na vašoj imejl-listi.
Primer: Ako je neko ostavio svoje podatke u vašoj fizičkoj radnji znači da je već upoznat sa vašim brendom, pa ga ne morate u pozdravnoj poruci „upoznavati“ sa svojim brendom ili ako je neko zapratio na Tviteru vaš brend, nemojte mu u mejlu tražiti da vas zaprati na toj mreži, već mu predložite da vas zaprati na drugim društvenim mrežama na kojima ste aktivni.
Iako je u pitanju pozdravna poruka, treba i tu staviti link putem kojih će neko moći da se obriše sa vaše liste. Na taj način ćete ukloniti one ljude koji su se iz nekog razloga pokajali što su vam ustupili svoje podatke i održati svoju mejling listu čistom.
Mali bonus savet: Posebno vodite računa o novajlijama na vašoj listi u prvih nekoliko nedelja jer su tad najpodložniji kupovini. Možete ih tada počastiti nekim popustom ili ih pitati o njihovim interesovanjima kako biste mogli da im šaljete personalizovane mejlove. Ukoliko se opredelite za ovo drugo, budite pažljivi i obavezno jasno recite šta je razlog vašim pitanjima jer su korisnici posebno nepoverljivi kada treba da daju lične informacije.
5. Pravila za dizajn i sadržaj
Trudite se da vaš dizajn izgleda dobro na svim platformama i uređajima – zato koristite responzivan dizajn. Danas sve više ljudi čita mejlove i odgovara na njih preko svojih telefona, pa je dobro da na brojeve telefona koje stavljate u mejl korisnici mogu da kliknu i obave poziv.
Mejlove koje šaljete treba da dizajnirate tako da postoji jasna hijerarhija u sadržaju i pozivima na akciju (jasno je da je razlog za ovo to što ne čitamo, već „skeniramo“ sadržaj koji nam se plasira na ekranima). Dizajn vašeg mejla treba da nalikuje dizajnu vašeg sajta. U najboljem slučaju, sadržaj vašeg mejla korisnik treba da vidi odjednom u celosti. Ako je sadržaj mejla veći, treba ga izdeliti na „porcije“ teksta koje ćete razbiti naslovima, podnaslovima ili fotografijama. Izbegavajte opširne pasuse, koristite liste za nabrajanje (bullet lists) ili razmake između pasusa, istaknite poziv na akciju – najefektnije je smestiti ga na vrhu ili na dnu mejla (trudite se da imate jedan ili najviše dva poziva na akciju u okviru jednog mejla, kako ne biste zbunili korisnike). Vaš mejl ne treba sadržati sve detalje ponude, to će ljudi pronaći na vašem sajtu, sadržaj mejla treba da zainteresuje ljude da kliknu na link ka sajtu.
Nemojte uvek pretpostavljati da će ljudi znati čemu vaš proizvod služi, naučite ih čemu služi kroz sadržaj mejla ili iskoristite mejl da ih uputite gde će objašnjenje pronaći (blog, link ka videu itd.). Budite svesni da deo vaše mejling liste nije spreman za kupovinu, zato postignite balans između promotivnih i edukativnih mejlova. Tom delu publike plasirajte korisne savete, instrukcije, inspirativni sadržaj koji je u vezi sa vašim brendom.
Jedno od osnovnih pravila vezanih za dizajn vaših mejlova je da on treba biti konzistentan, tako će u sandučetu biti prepoznatljiv, a to je i jedan od načina da se postigne bliskost sa brendom. Međutim, ponekad je i dobro da se ovo pravilo prekrši! Osmelite se da to uradite u sezoni praznika npr. ili kada lansirate novi proizvod, takođe, možete izmeniti dizajn kada želite da „razdrmate“ neaktivne korisnike.
Ova pravila vam mogu pomoći da vaša kampanja postane uspešnija. Da biste sagledali značaj ovog aspekta digitalane strategije, predlažemo vam da pročitate i tekst Moć imejl marketinga.