Unapredite korisničko iskustvo – 10 pogrešno shvaćenih elemenata

Datum: October 15, 2016; Autor: Tanasković Aleksandar

Unapredite korisničko iskustvo

Želite da unapredite korisničko iskustvo? Niste sigurni da li vaš veb-sajt treba da sadrži iskačuće prozore? Da li je „captcha” autentifikacija stvarno neophodna? Koliko puta ste korisnicima odgovarali na isto pitanje postavljeno kroz kontakt formu?

Analizirajući sajtove u regionu može se doći do zaključka da prilikom kreiranja nove internet prezentacije često preuzimamo elemente veb-sajtova koje smo videli na inostranim primerima, bez adekvatnog razumevanja njihove svrhe kao i njihovih pozitivnih/negativnih aspekata.

Unapredite korisničko iskustvo

U nastavku požete pročitati na koje stavke treba da obratite pažnju prilikom kreiranja i održavanja modernog veb-sajta, a koje direktno utiču na nivo zadovoljstva vaših posetilaca:

Tagline  slogan sajta jeste opis brenda izražen u jednoj frazi, koji predstavlja suštinski opis delatnosti kompanije. Potrebno je da sadrži poruku koja implicira zašto se ta firma/kompanija razlikuje od svojih konkurenata, ili šta je ono što taj brend/proizvod čini jedinstvenim. Novi posetioci bi nakon nekoliko sekundi morali da shvate tematiku sajta na osnovu sadržine slogana.

Favicon  favikona je ikonica koja simboliše veb-sajt i na taj način omogućava korisniku da, između ostalog, jednostavno identifikuje različite sajtove u „tab” liniji internet pretraživača. Favikona predstavlja veoma bitan aspekt vizuelnog identiteta veb-sajta, tj. bloga, ili internet prodavnice. Nedostatak favikonice, kao i neuklapanje u vizuelni identitet sajta, predstavljaju veoma čestu, a pritom sasvim nepotrebnu grešku prilikom pokretanja novog sajta.

Breadcrumb  putanja do stranice treba da bude prikazana kao pomoćna navigacija korisniku kako bi mu jasno naznačila gde se trenutno nalazi na sajtu. Ovaj način navigacije se još naziva i ostavljanje mrvica, tj. „breadcrumb”. Svaka stavka u nizu treba da predstavlja link pomoću kog se posetilac može vratiti na neku od prethodnih stranica. Samo poslednja stavka u nizu ne treba da bude link jer je to trenutna strana na kojoj se posetilac nalazi. A > B > C

Videovideo-snimak predstavlja jedan od jako bitnih elemenata koji možete da iskoristite da unapredite korisničko iskustvo i koji može posetioce da pretvori u korisnike. Jednostavan video-sadržaj može da sadrži pozdravnu poruku, koja bi predstavila organizaciju/firmu i dala joj topao ljudski prizvuk. Ako je osnivač sajta sam za sebe brend, treba uključiti njega ili nju u taj video obavezno. Ljudi žele da vide ko stoji iza te organizacije, s tim na umu, veoma je bitno naglasiti da svrha video-sadržaja nije prikazivanje usluga i proizvoda.

Maintenance pagestranica za održavanje

U slučaju nedostupnosti sajta usled redovnog održavanja sajta ili iz bilo kog drugog razloga, moraju postojati privremene stranice, odnosno jednostavne ali korisne stranice koje uz izvinjenje i dozu humora obaveštavaju korisnike kada će sajt biti dostupan.

Ukoliko pokušavate da unapredite korisničko iskustvo, posetiocima možete ponuditi da rade nešto drugo dok sajt nije u funkciji ili nagovestiti im da će biti obavešteni kada se završi sa radovima. Stranica bi trebalo da sadrži prepoznatljive elemente sajta – navigaciju, kao i približan vizuelni identitet.

Error page stranica 404

U skladu sa usability standardima, svaki sajt mora da sadrži stranicu „404”,  koja ukazuje na to da tražena stranica ne postoji i navodi posetioca nazad na početnu stranicu. Ove stranice moraju da se razlikuju od ostatka sajta, ali bi njihov vizuelni identitet trebalo da bude u skladu sa identitetom sajta. Potrebno je da na njoj stoji izvinjenje, mogućnost pretrage, kao i link ka početnoj ili nekim drugim stranicama. Dozvoljen je (čak i poželjan) humor na toj stranici. Ideje za kreativnu stranicu „404” možete naći ovde.

404-stranica-digitalni-marketing 404-stranica-digitalni-marketing 404-stranica-korisnicko-iskustvo 404-stranica-star-wars

 

Captcha sigurnosne provere, tj. provere prisutnosti stvarnih posetilaca ne predstavljaju najelegantnije rešenje za borbu protiv automatizovanih programa za probijanje zaštite sajtova. Ukoliko želite da unapredite korisničko iskustvo, predlaže se njihovo izbegavanje.

Njihovo korišćenje je opravdano u slučaju kada postoji realna opasnost od velikog broja napada na sajt. Ovi vidovi provere, utiču negativno na posetioce odvlačeći ih od sajta.

Pop-up

Ukoliko posmatramo veb-stranicu sa aspekta korisničkog iskustva i usability standarda, u tom slučaju „popap” elementi ne bi trebalo da se koriste. Korisnik se mora upozoriti da će se klikom na određeni link pojaviti „popap”, koji mora sadržati vidljivo dugme za zatvaranje prozora.

Međutim, ukoliko posmatramo veb-sajt sa marketinškog aspekta (gde „spamovanje” još uvek donosi rezultate), onda „popap” ima svoju svrhu u zadržavanju posetilaca na stranici ili ohrabrivanju posetilaca na određenu akciju. U tom slučaju, „popap”, tj. iskačući prozor bi trebalo da bude manji od veličine stranice i na celom sajtu ne bi trebalo da se pojavljuju više od jedanput. Treba posebno biti pažljiv sa mobilnom verzijom iskačućih prozora zbog novih pravila koja je kompanija Gugl uvela u toj oblasti.

Takođe, treba uzeti u obzir sve mogućnosti koje iskačući prozorčići nose sa sobom. Koristeći programe kao što je OptinMonster, moguće je podesiti da se trenutak iskakanja prozorčića uslovljava korisnikovim približavanjem kursora ka „x” koji označava izlazak sa stranice. Takođe, moguće je podesiti iskakanje nakon 10s na stranici ili čak nakon nekoliko pregledanih stranica. Mogućnosti su neograničene, ali se mora imati u vidu da ne smemo opterećivati niti ometati posetioca prilikom posete sajtu.

Tables tabele

Ukoliko se za prikaz podataka koriste tabele, onda se moraju poštovati osnovna usability pravila:

  • tabela bi trebalo da bude jednostavna za čitanje i praćenje,
  • slični podaci bi trebalo da budu prikazani u jasnoj celini,
  • postaviti redove i kolone kao zaglavlja,
  • izbegavati prazne ćelije kako bi se napravio razmak između kolona.

FAQ  ČPP
Često postavljena pitanja

Stranica sa često postavljenim pitanjima je obavezna stavka za svaki ozbiljniji veb-sajt, bez obzira na njegovu temu i sadržinu. Link ka stranici sa najčešće postavljanim pitanjima (FAQ | ČPP) bi trebalo da postoji na svim stranicama, tj. bilo bi poželjno da se nalazi u navigaciji sajta. U slučaju da postoji samo nekoliko najčešće postavljenih pitanja, onda je najbolje postaviti listu pitanja i odgovora na istoj stranici. Ukoliko postoje pitanja koja se mogu svrstati u pojedine oblasti, onda je najbolje grupisati ih i dodeliti im podnaslov, tag ili kategoriju. Odgovor na pitanje bi trebalo da stoji odmah ispod, jasno naznačen. ČPP stranice nisu mesto gde dizajn treba da doprinosi konfuziji posetilaca. Na ovim stranicama se traži i ceni jednostavnost.