SEDAM NAJVEĆIH VIRALNIH KAMPANJA U SRBIJI

Datum: August 13, 2016; Autor: Aleksandar Miletić

Viralni marketing

Viralni marketing  fenomen je koji je od interneta načinio najmoćnije sredstvo za širenje poruka bilo kog brenda. Ovaj tip marketinga uspeo je da širom sveta od nepoznatih ljudi, stvari i događaja napravi svojevrsne brendove, ali i da postojeće brendove koji su uspeli da iskoriste na pravi način viralnost podigne na višu lestvicu prepoznatljivosti. Ipak, zbog svoje kompleksnosti viralni marketing je vrlo teško planirati i kontrolisati, te su se zbog toga često javljale i negativne viralne kampanje koje su uticale negativno na imidž brenda.

Značaj i mogućnosti viralnog marketinga gotovo da su nesagledivi u ovom trenutku, a širom sveta javljaju se primeri sadržaja koje njihova privlačnost publici učini popularnim, šireći se između korisnika interneta neslućenom brzinom.

Ovaj fenomen nije zaobišao ni Srbiju. Štaviše, osim praćenja sadržaja koji su globalno viralni zato što ih širi i prati međunarodna publika, javnost u Srbiji od nastanka interneta uticala je na stvaranje velikog broja viralnih kampanja na prostoru naše zemlje i regiona. Neke od najpopularnijih i svima poznatih kampanja izdvojili smo ovde:

  1. Nije svejedno

Kampanja domaće kompanije Nektar „Nije svejedno” učinila je ovaj brend jednim od najprepoznatljivijim u našoj zemlji. Prema mišljenju mnogih marketinških stručnjaka, ova kampanja spada u red najkreativnijih na ovim prostorima, dok slogan „Nije svejedno” predstavlja najprepoznatljiviji na srpskom tržištu. Zahvaljujući rastu interneta u Srbiji, ova kampanja postala je viralna, javnost je počela da deli između sebe reklame snimljene za ovaj brend nagrađujući ih stotinama hiljada pregleda na Youtube-u, dok je slogan kampanje inspirisao hiljade drugih sadržaja.

  1. Drama u taksiju

Kampanja koja je pokrenuta sa ciljem promocije Jugoslovenskog dramskog pozorišta prikazala je trojicu glumaca u ulozi taksista koji su na svojstven način saputnicima, tj. mušterijama prepričavali poznate predstave. Glumci su se jedan dan našli u neobičnim ulogama. Vozeći taksi ulicama Beograda, izvodili su lične verzije čuvenih dramskih komada putnicima koji nisu slutili o čemu je reč. Kampanja realizovana u vidu viralnog video-materijala od tri spota postigla je veliki uspeh na društvenim mrežama i izazvala pozitivne reakcije javnosti. Ova interaktivna, moderna kampanja je na drugačiji, aktuelan način približila repertoar pozorišta potencijalnoj publici, a snimci koji su se našli na Youtube-u pregledani su preko 800 hiljada puta. Priča o ovoj kampanji stigla je čak i do Tajlanda, gde se pričalo o Šekspiru u taksiju.

  1. Bitka za bebe

Humanitarna viralna kampanja koja je otpočela po ideji fonda B92 dobila je neslućene razmere prvenstveno u pogledu rezultata koje je imala. Zahvaljujući ovoj dobrotvornoj akciji kupljeno je 200 inkubatora za prevremeno rođenu decu, a sama kampanja bila je revolucionarna za ove prostore jer je bila prva ovih razmera koja nije samo podizala svest o konkretnom problem, već ga je i rešavala. Kampanja je razmere viralnosti pokazala i širenjem van granica interneta, šireći se na plakate, bilborde, stadione, rasprave u Narodnoj skupštini. Ujedno, ova viralna kampanja je najnagrađivanija marketinška kampanja na ovim prostorima.

  1. Kada voziš parkiraj telefon

Ova viralna kampanja kompanije Telekom Srbija započeta je kao ideja da se utiče na bezbednost u saobraćaju. Čitaocima internet medija ukazivano je na sasvim inovativne načine na opasnost od korišćenja mobilnih telefona prilikom vožnje, da bi zatim i sami čitaoci, uvidevši značaj same ideje, ali i privučeni zanimljivim konceptom kampanje, počeli da dele sopstvene sadržaje sa naznakom #ParkirajTelefon, ukazujući na značaj bezbednosti u saobraćaju. Reklama za ovu viralnu kampanju privukla je pažnju stotina hiljada gledalaca, a osim toga, pojavila se i zanimljiva aplikacija koja onemogućava koriščenje telefona u toku vožnje.

  1. Može

Kampanja „Može” Raiffeisen banke primer je da ne postoji pravilo kakav sadržaj treba da bude da bi postao viralan. Naizgled sasvim obična reklama, bez posebno zanimljivih detalja, ipak je bila zanimljiva publici zahvaljujući neobično-običnoj izjavi „MOŽE”, koja je postala izuzetno citirana u raznim situacijama na društvenim mrežama, ali i u stvarnom životu. Pojavile su se hiljade sadržaja na ovu temu, a čak je i sama Raiffaisen banka organizovala konkurs za najbolji poster sa motivom viralne kampanje „Može”.

  1. Pomoć Tijani Ognjanović

Još jedna humanitarna akcija koja je dobila status viralne kampanje je akcija za pomoć maloj Tijani Ognjanović kojoj je bila neophodna novčana pomoć u vrednosti od million dolara za transplataciju srca u Hjustonu. Od trenutka otvaranja računa za pomoć, preko gostovanja glumca Sergeja Trifunovića u emisiji koja se ticala tada aktuelnog Velikog brata, gde je javnost upoznata sa ovim slučajem, preko podrške desetina poznatih ličnosti, sve do uključivanja hiljada građana, mnogobrojnih firmi i institucija, ova humanitarna kampanja postala je viralna sa hiljadama sadržaja koje su objavljivali građani Srbije, ali i mediji. Viralna kampanja za pomoć maloj Tijani Ognjanović ostala je kao primer najveće humanitarne akcije započete na društvenim mrežama, a inspirisane i ostvarene od strane šire javnosti u Srbiji, prilikom koje je prikupljeno oko 2 miliona evra pomoći.

  1. Kupovina poklona za Anastasijino punoletstvo

Iako deluje veoma neozbiljno da bi se uopšte našla u rangu sa prethodno navedenim viralnim kampanjama, stranica kao i poziv na događaj na društvenoj mreži Facebook pod nazivom „Kupovina poklona za Anastasijino punoletstvo” i te kako može se nazvati viralnom. Mada bi se mogla svrstati u negativnu viralnu kampanju po ćerku folk pevačice Cece Ražnatović, ova kampanja ima sve karakteristike viralnih sadržaja. Više od 150 hiljada ljudi potvrdilo je dolazak na ovaj imaginaran i izuzetno sarkastično isplaniran događaj, dok je više od 50 hiljada bilo zainteresovano. Zanimljivo je da je stranica sa istoimenim nazivom sakupila više od 18 i po hiljada ljudi koji su svakodnevno objavljivali stotine šaljivih sadržaja inspirisanih ovom idejom.